Vitamina A, esențială pentru vedere

Dona08/07/2019

Vitamina A sau retinolul este una dintre vitaminele esențiale pentru organismul nostru. Ne ajută vederea și previne orbirea și sprijină buna funcționare a sistemului imunitar. Deoarece funcționează ca un antioxidant, are un rol esențial în dezvoltarea celulelor, în protejarea celulelor și țesuturilor față de afecțiuni grave precum cancerul sau cele cardio-vasculare și ne păstrează pielea și părul sănătoase.

De unde ne obținem doza zilnică de vitamina A

Alimentația trebuie să fie principala sursă pentru toți micro- și macronutrienții, inclusiv pentru vitamina A. O găsim în surse de origine animală precum lapte, lactate, brânzeturi, gălbenușul de ou, pește și uleiul de pește, ficat și alte organe. O obținem indirect din carotenoizii din legume și fructe, în special cele portocalii – morcovi, cartofi dulci, dovleac, papaya, portocale, caise, piersici, nectarine, pepene galben sau în legumele și vegetalele cu frunze verzi (broccoli, spanac, varză, tipuri de salate).

Înțelegând rolul acestei vitamine, anumite produse procesate au fost îmbunătățite cu vitamina A, de exemplu anumite tipuri de cereale pentru micul dejun, margarina.

Pateul de ficat este o sursă bună de vitamina A, însă trebuie să fim atenți la cantitatea și frecvența consumului de ficat și de pateu de ficat deoarece riscăm să depășim foarte ușor doza zilnică și să ne confruntăm cu efecte secundare. Doar o dată pe săptămână! Această atenționare trebuie luată în considerare mai ales de femeile însărcinate.

Însă trebuie să înțelegem că este o vitamină care se pierde prin expunerea la căldură și lumină, deci și prin prepararea termică. După absorbție, organismul o stochează în ficat și apoi o folosește pentru buna funcționare.  De aceea, de obicei nu apar semne de deficiență.

Care sunt simptomele deficienței de vitamina A

În cazuri extreme, deficiența de vitamina D poate fi semnalată de organism prin pierderea acuității vederii în timpul nopții. Mai întâi, apoi generalizată, ireversibilă, la care se adaugă uscăciunea ochilor (sau xeroza) care poate genera la rândul ei ulcerații ale corneei.

Deficiența poate fi indicată și de scăderea imunității organismului prin creșterea numărului și frecvenței infecțiilor, în special respiratorii. Dar mai afectează și fertilitatea contribuind la scăderea capacității organismului de a produce spermatozoizi sau la avortul spontan, tulburări menstruale sau complicații la naștere.

La copii pot să apară carențe care le afectează dezvoltarea și funcționarea sistemului imunitar.

Care este doza zilnică recomandată

Pentru adulții cu vârsta cuprinsă între 19 și 64 de ani, DZRul este de
– 0,7mg pe zi pentru un bărbat
– 0,6mg/zi pentru o femeie (neînsărcinată).

Necesarul e posibil să crească la persoanele care au anumite afecțiuni (precum retinopatie, cancer, afecțiuni oculare). La persoanele cu osteoporoză DZRul zilnic crește la 1,5mg indiferent că sunt bărbați sau femei calculat per total din alimentație și eventualele suplimente.

În cantități mari, vitamina A este toxică

Absorbția di alimentație sau suplimente a mai mult de 1,5mg/ zi de vitamina A pe parcursul mai multor ani poate să afecteze sistemul osos, contribuind la creșterea fragilității oaselor, deci și a riscului de fracturi la bătrânețe. Trebuie să fim atenți la combinarea suplimentelor (complex de vitamine plus ulei de pește, de exemplu, plus alimentație) deoarece riscăm să depășim ușor doza zilnică recomandată și doza maximă menționată anterior de 1,5mg/zi. Dacă mâncăm ficat o dată pe săptămână, atunci nu avem nevoie de niciun supliment cu vitamina A, de exemplu.

Un plus de atenție pentru viitoarele mame. În timpul sarcinii, prea multă vitamina A afectează negativ dezvoltarea fătului. Așadar nu consumați nici ficat și nici pateu în perioada sarcinii! Și nu luați ca supliment ulei de ficat de pește decât dacă a fost recomandat de medicul care vă urmărește sarcina.


Aboneaza-te la Newsletter