Ne putem ajuta sistemul imunitar în perioadele cu epidemii sau pandemii?

Dona23/03/2020

Din păcate, în perioada epidemiilor și pandemiilor redescoperim cât suntem de vulnerabili. Ne amintim că nu avem suficientă grijă de organismul nostru și nu respectăm recomandările privind alimentația echilibrată și stilul de viață sănătos.

În astfel de situații, chiar și cei mai rezistenți dintre noi sunt vulnerabili și se pot îmbolnăvi și face complicații severe

Există două vitamine care ne pot ajuta

Din păcate, nu există o dovadă că vitamina C ne ajută să luptăm direct cu infecția cu noul coronavirus, însă există studii și dovezi medicale că vitamina C ne sprijină sistemul imunitar în general și, astfel, poate vom avea o șansă în plus.

Vitamina C este un antioxidant care, într-o doză minimă de 200mg/zi, neutralizează radicalii liberi din mediu și pe cei rezultați în urma proceselor metabolice din organism. Joacă și un rol în activarea anumitor enzime implicate în sinteza unor hormoni importanți pentru felul în care sistemul cardiovascular răspunde unor infecții severe, dar și în sinteza colagenului care contribuie la refacerea pielii. De aceea este administrată ca adjuvant în tratamentul bolnavilor cu afecțiuni acute sau cronice.

Așadar, în situația în care ne-am întâlni cu noul tip de coronavirus, organismul nostru, datorită Vitaminei C, ar fi mai sănătos, cu mai puține inflamații, celule și țesuturi afectate de radicalii liberi. O doză de 1g de vitamina C pe zi, cu eliberare prelungită ajută organismul unui adult. Atenție că la peste 2g/zi are efecte adverse (greață, diaree, dureri abdominale), iar la pacienții cu istoric de litiază renală contribuie la formarea de noi pietre, și în doze mici.

Spre deosebire de vitamina C, Vitamina D trebuie luată zilnic ca supliment deoarece nu ne expunem suficient la soare. Doza zilnică pentru un adult este de 2000 u.i., la copii variind în funcție de vârstă. Este o vitamină esențială pentru organism, jucând un rol important atât în absorbția intestinală a calciului  și fosforului (deci în dezvoltarea sănătoasă și menținerea sistemului osos și a dinților), în buna funcționare a sistemului nervos și a sistemului imunitar. Statisticile arată că deficiența de vitamina D este asociată cu autoimunitate crescută și un risc ridicat de infecții.

Cobaltul și seleniul sunt două minerale importante pentru sistemul imunitar

Dozele zilnice sunt de:

  • Femei (19-64 de ani): 0,06 mg de seleniu și 1,2mg de cupru
  • Bărbați (19-64 de ani): 0,075mg de seleniu și 1,2mg de cupru.

Sunt studii care recomandă combinația vitamina C, vitamina D, zinc și Echinacea pentru prevenția și tratamentul virozelor de sezon deoarece vor reduce durata și severitatea acestui tip de infecții respiratorii. Atenție că dozele mari de zinc reduc cantitatea de seleniul din organism. În mod normal, avem nevoie de numai 9,5mg/zi de zinc pentru bărbații între 19-64 de ani și 7mg/zi pentru femei de orice vârstă.

Aboneaza-te la Newsletter