sindromul premenstrual

Sindromul premenstrual

Dona27/04/2021

Ai observat că în anumite perioade ești mai agitată, mai sensibilă, ai dureri de cap și poate ești și balonată? Aproximativ 90% dintre femei se luptă cu 7-14 zile înainte de prima zi de menstruație cu astfel de simptome, specifice sindromului premenstrual. Majoritatea dintre noi ne continuăm viața netulburate de aceste simptome, însă alte femei, și în special un procent mic dintre femeile la vârsta fertilă (unele statistici indică 5%, altele 3-8%), pot suferi de o formă agravată numită tulburare disforică premenstruală.

Când ne pregătim fetele de schimbările hormonale ale adolescenței, trebuie să le avertizăm și despre acest sindrom. Chiar sub 20 de ani dacă incidența este redusă, copilele noastre trebuie să fie informate. Deoarece toate femeile de vârstă fertilă resimt aceste simptome, cel puțin o dată în viață.

Care sunt cele mai comune manifestări ale sindromului premenstrual

Este vorba de

  • Sensibilitate emoțională și schimbări ale stării emoționale
  • Indispoziție, stări de agitație, nervozitate, supărare care nu ne caracterizează de obicei sau sunt mai accentuate
  • Stare de oboseală și/ sau tulburări de somn
  • Disconfort sau dureri abdominale
  • Flatulență
  • Sensibilitate la nivelul sânilor
  • Dureri de cap
  • Modificări ale pielii (pete, acnee) și ale părului (tendință de îngrășare)
  • Schimbări ale apetitului sexual

În mod normal, aceste schimbări nu ar trebui să ne afecteze calitatea vieții și, odată ce devenim conștiente de ele, le putem controla prin exerciții fizice și mentale, luând anumite medicamente cu eliberare fără prescripție medicală pentru dureri, disconfort și problemele digestive.

Este recomandat ca, dacă simptomele se manifestă repetat câteva luni la rând, să ne notăm simptomele, severitatea, contextul în care apar și ce am făcut ca să le ușurăm și apoi să mergem la medicul ginecolog.

Dar acelea dintre noi la care simptomele sunt frecvente și deranjante sau severe (tulburare disforică premenstruală), trebuie să se adreseze medicului deoarece au nevoie de investigații, tratament (precum terapie hormonală, tratament antidepresie) și monitorizare.

Un stil de viață activ și echilibrat ne poate ajuta

Alegerile noastre de viață influențează manifestările și severitatea sindromului premenstrual, dar și a durerilor din perioada menstruației. Nu sunt puține cazurile adolescentelor și femeilor care, devenind mai active și practicând în mod constant anumite activități sportive, au început să treacă mai ușor peste neplăcerile perioadelor hormonale premenstruale și menstruale sau chiar să diminueze simptomele neplăcute ale acestora.

Terapiile (mindfulness, meditația), anumite tipuri de exerciții care nu sunt foarte viguroase și nu ne solicită prea mult (yoga, Pilates, înot), odihna – 7-8 ore pe noapte, hidratarea și alimentația echilibrată bogată în fructe și legume ajută foarte mult în această perioadă.

Stresul, alcoolul, fumatul și lipsa odihnei accentuează simptomele sindromului premenstrual. Așadar, trebuie reduse la minim sau eliminate.

În farmacii există și suplimente care conțin combinații de minerale, vitamine și extracte din plante cu rolul de a sprijini organismul în perioada schimbărilor hormonale.

Fiecare dintre noi poate încerca și alege ce o ajută cel mai mult și ce i se potrivește cel mai bine. Ideea este să ne simțim bine și să fim în acord cu corpul nostru zi de zi.

 

 

 

 

 

 

Aboneaza-te la Newsletter