Să luăm sau nu antioxidanți?

Dona03/10/2019

Antioxidanții sunt acele substanțe care neutralizează radicalii liberi înainte ca să ne afecteze organismul, protejându-ne astfel de stresul oxidativ. Organismul nostru îi produce, ca parte a mecanismului propriu de apărare. Există substanțe sau plante care au efect antioxidant, precum anumite vitamine (A, C, E), beta-carotenul, minerale (zinc, seleniu), ginseng și ginkgo.

Studii medicale arată că acești antioxidanți joacă un rol important în prevenția unor afecțiuni grave precum cancerul, bolile cardio-vasculare, anumite boli oftalmologice (precum cataracta), alte boli degenerative, dar și a accelerării procesului de îmbătrânire.

Radicalii liberi atacă celulele sănătoase, ei provenind atât din surse externe (poluarea fumatul, radiațiile, de exemplu), cât și în urma unor procese proprii organismului nostru (în urma oxidării).

Să vedem ce afecțiuni putem preveni dacă luăm antioxidanți

Bolile cardio-vasculare sunt afecțiuni cu prevalență ridicată, care nu numai că ne produc complicații pe termen lung, dar ne și amenință viața. Una dintre principalele cauze a acestor afecțiuni este ateroscleroza, adică creșterea depozitelor de grăsime pe pereții arteriali, blocând astfel fluxul sangvin, cauzând hipertensiune, boli coronariene și accidente vasculare. Să nu uităm că sângele nostru transportă oxigen către mușchiul inimii (miocard) și către creier! Un nivel ridicat de colesterol LDL este asociat cu fumatul (care generează foarte mulți radicali liberi). Există studii care au arătat că vitamina E reduce nivelul oxidării colesterolului LDL de către radicalii liberi, ajutând astfel la prevenția acestor afecțiuni. De aceea, nu puțini medici recomandă anumitor pacienți să ia periodic sau chiar zilnic vitamina E ca supliment, deoarece nu reușesc să și-o procure din dietă.

Altă amenințare pentru sănătatea noastră astăzi este cancerul. Specialiștii încă studiază mecanismele prin care radicalii liberi sunt implicați în lezarea ADNului și modificarea celulelor, contribuind astfel la procesul de apariție al celulelor canceroase. Înțelegând mai bine contribuția acestor radicalii liberi la apariția cancerului, cercetătorii speră să reducă prevalența anumitor forme de cancer. Printre acestea se regăsesc cele legate de tractul gastrointestinal și plămâni.

Dintre afecțiunile oculare grave care pot fi prevenite cu ajutorul antioxidanților, ne interesează în principal cataracta și degenerescența maculară. Pentru pacienții cu risc de a face aceste boli, este recomandată o alimentație cu surse de antioxidanți sau administrarea de suplimente pentru protejarea ochiului de radicalii liberi.

Antioxidanții ne ajută în general, sistemul imunitar. Nu degeaba ni se spune, de exemplu, să luăm vitamina C când suntem răciți. Sau să luăm suplimente cu vitamina C în sezonul rece sau să consumăm din belșug surse de vitamina C. Antioxidanții ne ajută să ne creștem rezistența organismului la infecții.

Așadar, răspunsul este da, avem nevoie de antioxidanți, atât din alimentație, cât și din suplimente, cu condiția să ne asigurăm că nu depășim dozele recomandate zilnic.

Dacă avem o alimentație corectă, mâncăm zilnic fructe și legume, atunci ar trebuie să fim în regulă. Un studiu cunoscut despre antioxidanți și prevenția infarctului dat publicității în 2012, a arătat că  femeile cu avut nivelul cel mai ridicat de antioxidanți, aveau cu 20% mai scăzut riscul de a suferi un infarct într-o perioadă de 10 ani. Dar aceste femei consumau în mod obișnuit zilnic minim 6 porții de fructe și legume proaspete. Echipa de cercetare a atras atenția că metodele hei-rupiste (de suplimentare pe anumite perioade) nu ajută. Deci dacă vrem cu adevărat să luptăm cu radicalii liberi, atunci să ne uităm din nou în farfurie, principala noastră sursă de nutrienți, să ne schimbăm stilul nostru de viață și apoi să luăm suplimente.

Aboneaza-te la Newsletter