Luteina ne protejează vederea

Dona07/02/2020

Odată cu înaintarea în vârstă ne pierdem din acuitatea vizuală. După vârsta de 50 de ani apare degenerescența maculară legată de vârstă și mulți oameni sunt diagnosticați cu cataractă. Putem facem ceva ca să ne protejăm vederea cât mai mult timp?

Desigur că da. Ca în majoritatea cazurilor, alimentația rămâne cheia. Deja repetăm același mesaj în mai multe articole. Dar nu este un slogan pur și simplu, ci o realitate. Organismul nostru este creat și s-a adaptat să își ia din mediu, prin alimentație, micro- și macronutrienții de care are nevoie pentru o bună funcționare și chiar pentru a se ‚repara’ și proteja singur. Numai noi nu suntem perfecți conștienți de asta sau ignorăm importanța esențială a alimentației.

Printre substanțele de bază pentru sănătatea funcției vizuală este luteina, un carotenoid, antioxidant care deja se află în componența ochiului (maculei). Ne-o putem procura ușor, zi de zi, din vegetale (cu frunze verzi: kale, spanac, ridiche, porumb, mazăre verde, broccoli, salată), dar și din ouă și portocale.

Studiile clinice arată că luteina, împreună cu celălalt carotenoid esențial pentru ochii noștri, zeaxantina, împreună contribuie la protejarea vederii, prevenind procesele degenerative și riscul apariției sau evoluției unor afecțiuni care conduc la pierderea totală sau parțială a funcției vizuale. Cum fac acest lucru? Sunt antioxidanți, deci neutralizează radicalii liberi care produc modificări ale retinei. În plus, luteina are un rol antiinflamator.

Deoarece aceste două substanțe sunt atât de importante, oftalmologii pot determina starea de sănătate a ochilor noștri și să stabilească riscul pierderii vederii periferice și/ sau centrale prin măsurarea densității pigmentului macular (mai precis câtă luteină și zeaxantină se mai află în macula noastră la momentul măsurării).

Așadar, principala sursă pentru luteină este alimentația. Însă, există și suplimente alimentare orale care se iau la recomandarea medicului oftalmolog (combinații de luteină și zeaxantină sau cei doi betacaroteni împreună cu vitamina E).

Institutul Național al Ochiului din SUA (National Eye Institute) susține beneficiile suplimentelor alimentare cu luteină (10mg/zi) și zeaxantină (2mg/zi), dacă sunt luate zilnic, pentru prevenția afecțiunilor grave (degenerescența maculară și cataracta). În plus, aceste suplimente menține vederea sau îmbunătățesc acuitatea vizuală atât la persoanele fără afecțiuni oculare grave, cât și la pacienții cu astfel de afecțiuni complicate. Așadar, dacă luăm astfel de suplimente vederea noastră nu va fi afectată drastic de trecerea timpului.

Mai multe informații despre cei doi caroteinoizi și susele alimentare ale acestora găsiți în studiul publicat în 2013 în Nutrients.

Aboneaza-te la Newsletter