Dieta mediteraneană ne este la îndemână

Dona10/03/2020

Prin 1960 specialiști din comunitatea medicală au constatat că locuitorii din zona mediteraneană (sudul Italiei, Creta și Grecia) aveau un risc mai scăzut pentru afecțiuni cronice grave (precum cele cardiovasculare sau sindromul metabolic) și o speranță de viață mai mare decât cei din alte părți ale lumii. Motivul fiind obiceiurile alimentare specifice zonei. Așa a apărut dieta mediteraneană. Este puțin impropriu să fie denumită dietă, deoarece are caracteristici diferite față de dietele clasice create de specialiști pentru scăderea în greutate sau pentru a răspunde nevoilor mai stricte ale unor categorii de pacienți.

Care sunt principiile dietei mediteraneene

Piramida Dietei Mediteraneană este o piramidă foarte diversificată și atrăgătoare, de aceea această dietă nu este percepută deloc ca fiind restrictivă, dimpotrivă. La baza piramidei se află un principiu de viață care ne vizează nu numai starea fizică, ci și pe cea psihică – să facem mișcare și să ne bucurăm de fiecare masă alături de alte persoane.

În ordinea priorității, de la cele mai importante în farfurie, iată lista categoriilor de alimente:

  1. De fiecare dată în farfurie – Fructe, vegetale și legume, cereale (integrale), ulei de măsline, nuci, fasole, semințe, mirodenii (diferite ierburi aromatice)/ 7-10 porții pe zi
  2. Adesea în farfurie, minim de 2 ori pe săptămână – Pește și fructe de mare, 1 dată pe săptămână o porție de pește gras, sursă de Omega-3 (macrou, hering, sardine, ton, somon, păstrăv)
  3. În cantități moderate, de consumat zilnic sau cel puțin săptămânal – Carne de pasăre, ouă, brânzeturi și iaurt
  4. Consum cât mai rar spre deloc – carne roșie, dulciuri

Adițional, în dieta mediteraneană trebuie consumată apă, iar vinul roșu poate fi degustat chiar zilnic, dar în cantități mici. Succesul acestei diete constă în faptul că cea mai mare pondere o au alimentele din prima categorie – fructele, legumele, vegetalele, cerealele integrale, nucile și semințele, uleiul de măsline (sursă de grăsimi mono-nesaturate).

Prepararea alimentelor este cât mai simplă, fiind combinate salatele cu alimente preparate din legume. Peștele și fructele de mare sunt consumate preparate, dar nu prea mult timp. La gătit este de preferat să fie folosit doar ulei de măsline. Ierburile aromatice din bucătăria mediteraneană sunt faimoase nu doar pentru nutriției și aroma lor, ci și pentru faptul că atunci când le folosim, nu simțim nevoia să adăugăm mai multă sare în alimente.

Aboneaza-te la Newsletter