Dieta ketogenică și dieta vegetariană. Beneficii și riscuri

Dona07/02/2020

Vrem să slăbim ca să arătăm mai bine. Dar vrem să slăbim și ca să fim mai sănătoși deoarece surplusul de greutate este un factor de risc pentru multe afecțiuni grave, inclusiv cardiovasculare și sindrom metabolic. Să vedem care sunt beneficiile și riscurile a două dintre dietele discutate de mai mulți ani – cea ketogenică și cea preponderent vegetariană.

Dieta ketogenică este una dintre cele mai disputate diete din lume, deoarece, pe lângă o serie necontestate de beneficii, prezintă și multe riscuri. După cum subliniază și un studiu publicat în 2014, dieta ketogenică ne poate aduce beneficii pe termen scurt și mediu și anume – pierdem în greutate (obezitate), ne controlăm glicemia (în diabetul de tip 2), în tratarea hiperlipidemiilor și reducem anumiți factori de risc cardiovascular, prin scăderea nivelului colesterolului și trigliceridelor din sânge. Însă, comunitatea medicală are și rezerve în recomandarea ei din cauza riscurilor procesului declanșat în organism, numit ketoză.

Această dietă constă într-o alimentație bogată în grăsimi/ lipide (60-75% calorii din grăsimi/zi), proteine (15-30% din caloriile ingerate/zi) și săracă în carbohidrați (5-10% din calorii/zi). Glucoza sau carbohidrații sunt principala sursă de energie pentru creierul nostru. Dieta funcționează prin declanșarea ketozei, un proces prin care organismul nostru este forțat să transforme lipidele și proteinele în energie, deoarece îi reducem drastic aportul de carbohidrați/ glucide pe zi (sub 20g), timp de 3-4 zile. Durata unei diete ketogenice poate varia de la un interval minim de 2-3 săptămâni, la unul maxim de 6-12 luni pentru cazurile de obezitate. Este important ca aceasta să se deruleze sub monitorizare medicală. Mai mult, revenirea la alimentația normală trebuie făcută tot sub supravegherea medicului deoarece trebuie monitorizată cu atenție funcția renală.

Dieta ketogenică, deși funcționează pe intervale scurte de timp, pe termen mediu și lung are un efect de yo-yo, fiind caracterizată prin recâștigarea rapidă a kilogramelor pierdute și chiar a unora în plus.

În contrast cu acest tip de dietă bazată pe un consum ridicat de proteine și lipide, o alimentație bazată în principal pe legume și vegetale are mai multe beneficii pentru sănătate și anume: un risc mai scăzut de 16% de afecțiuni cardiovasculare, 31-32% risc de deces din cauza cardiovasculare și 25% risc de mortalitate cauză. Cu cât pacientul are o aderență mai crescută la o alimentație bazată pe legume, vegetale și fructe, cu atât riscurile de deces din cauze cardiovasculare și din orice cauză sunt mai mici (19% vs. 32% și respectiv 11% versus 25%!). Aceasta este concluzia unui studiu publicat în august 2019 în revista JAHA (Journal of the American Heart Association).

Așadar, dacă doriți să pierdeți în greutate, alegeți una dintre dietele echilibrate, care respectă principiile de bază ale piramidei alimentare în care cele mai multe porții pe zi trebuie consumate din legume, vegetale și fructe ! Iar dacă nu aveți nevoie să slăbiți, dar vă interesează să rămâneți sănătoși, optați pentru o alimentație preponderent vegetariană, eventual cu un  aport minim sau redus de carne.

Aboneaza-te la Newsletter