sare sodiu

Cât sodiu ar trebui să consumi zilnic

Dona04/07/2020

De mai mulți ani am tot auzit specialiștii români condamnând consumul prea ridicat de sare. Sarea este clorură de sodiu, sodiul fiind unul dintre electroliți fără care organismul nostru nu poate funcționa corect dacă nu este în cantitățile recomandate. În același timp, în cantități ridicate sau la persoane cu anumite probleme de sănătatea (în principal, cardiovasculare și renale) sodiul (Na) are efecte negative asupra organismului. Din cauza acestui aspect este mereu trecut pe eticheta produselor alimentare pe care le cumpărăm.

Sodiul se regăsește în legume și vegetale, alimente, în apă, așadar, sarea pe care noi o punem în farfurie și în mâncare vine ca un surplus. Nu ne dăm seama, dar îl absorbim de peste tot. Mai ales din sosuri din comerț și conserve, brânzeturi, alimente procesate, mezeluri și semipreparate, diferite gustări, care au un conținut ridicat de sodiu în compoziție.

Trebuie să consumăm sare cu moderație spre deloc

Pentru un adult sănătos, aportul zilnic de sodiu recomandat este de 1200-1500mg de sodiu. Ca să fie mai ușor de reținut, o linguriță mică de ceai, de 5mg de sare înseamnă 2000mg de sodiu, așadar peste doza optimă zilnică.

În schimb, un adult care are probleme de sănătate, ar trebui să consume sub aceste doze, iar cei cu probleme de inimă, vasculare și renale, sau care rețin lichide, ar trebui să renunțe la produsele cu un conținut ridicat de sodiu și să nu mai adauge sare în alimentele la preparare.

Chiar și diabeticilor care nu au complicații cardiovasculare li se recomandă un consum mai redus de sare, deoarece diabetul deja produce modificări la nivelul vaselor de sânge și solicită rinichii pacientului.

Sodiul crește diureza (cantitatea de urină eliminată pe parcursul unei zile) și crește tensiunea arterială. Diureza crescută înseamnă și o creștere a excreției de calciu, zinc, clor, magneziu, potasiu, acid folic și vitamina B12, așadar pierderi importante pentru întregul organism și declanșarea unui lanț de reacții ale căror efecte le vom resimți în timp.

Specialiștii în gastronomie au venit cu soluții pentru cei care spun că mâncarea parcă nu mai are gust fără sare. Există nenumărate feluri de mirodenii (condimente și ierburi aromate) și combinații ale acestora care, prin gustul pe care îl adaugă mâncării ne pot convinge că nu mai e nevoie de un praf extra de sare.

 


Aboneaza-te la Newsletter