• protectie solara copii La Roche-Posay
  • Banner cuponreducere
  • Calureaza reteta
  • Harmann - ranile cronice se pot vindeca

01.08.2011Ce-i de facut pentru a reduce nivelul colesterolului

Ce-i de facut pentru a reduce nivelul colesterolului

Cea mai mare parte a colesterolului din organism este fabricata de ficat, iar restul provine din alimentele ingerate. Asadar, prima masura si cea mai importanta in lupta cu colesterolul rau este schimbarea anumitor obiceiuri in ce priveste stilul de hranire.

Colesterolul este o substanta indispensabila functionarii organismului (intra in "compozitia" membranelor celulare, a hormonilor etc.), dar care poate deveni periculoasa cand se gaseste in cantitate prea mare in circuitul sanguin. Atunci, se depune pe peretii arterelor, mai ales ale celor coronariene, formand placi care, in timp, pot duce la obstructionarea partiala sau totala a acestora (astfel apare ateroscleroza). Ca urmare, circulatia sangelui de la inima la organe si invers, se desfasoara din ce in ce mai anevoios, putandu-se produce stopul cardiac.

Cinci masuri dietetice de baza

Pentru a preveni hipercolesterolemia, in primul rand se recomanda adoptarea unei diete corecte, care se bazeaza pe cateva reguli esentiale:
Limitati aportul de acizi grasi saturati (grasimi de origine animala), in favoarea celor mono- sau poli-nesaturati (grasimi vegetale). Altfel spus, evitati carnea si branzeturile grase, mezelurile, prajelile, felurile de mancare semipreparate, in conserva, congelate. Consumati preponderent produse lactate degresate.Cresteti doza de acizi grasi omega-3: folositi uleiuri de rapita, de nuci, de soia; rontaiti intre mese fructe oleaginoase (alune, migdale si nuci); includeti pestele de cel putin trei ori pe saptamana in meniu (o data optati pentru un peste gras, precum macroul, somonul, sardinele, heringul, tonul, ansoaua etc.).Sporiti aportul de fibre, vitamine si antioxidanti: mancati fructe si legume proaspete, paine integrala sau graham, usturoi, ceapa, ierburi aromatice.Limitati colesterolul alimentar, inclusiv produsele imbogatite cu steroli vegetali.Optati pentru stiluri de gatit mai sanatoase (fara grasimi): pe baia de aburi, la gratar, in tigaia de teflon, prin coacere in folie de aluminiu, prin fierbere in apa. Faceti sosuri pe baza de supe de legume. La aceste masuri se adauga renuntarea la alcool, la tigari, limitarea dulciurilor, pastrarea greutatii corporale in limite normale, plus efectuarea cu regularitate a unei forme de sport.

Valorile normale ale colesterolului

Pentru adulti s-au stabilit niste valori considerate optime ale colesterolului, astfel:

Nivelul total al colesterolului
Sub 200 mg/dl - optim, recomandat Intre 200 si 239 mg/dl- hipercolesterolemie 240 mg/dl si peste - risc crescut pentru boli cardio-vasculare
Nivelul colesterolului LDL (rau)
Sub 130 mg/dl - optim Intre 130 si 159 mg/dl - la limita superioara a normalului 160 mg/dl si peste - risc crescut pentru boli cardio-vasculare *Dintr-o regretabila eroare de tehnoredactare, in articolul "Buletinul de analize pe intelesul tuturor", aparut in revista DONA Info nr.37, pagina 11, s-a strecurat o greseala la valorile normale ale colesterolului. Informatiile continute in tabelul din aceasta caseta sunt cele corecte si le inlocuiesc pe cele publicate anterior.

3 Comentarii Adauga comentariu Comentarii

    • Mihaela
    • 11.08.2011

    Mi-a iesit colesterolul total marit - 237, dar HDL si LDL sunt in limite normale amandoua. E posibil?

     
    • ioana
    • 23.08.2011

    de aprox 4 ani,am colesterolul total peste 350,acum o luna l-am avut 420,anul trecut am luat sortis si crestor (6 luni)nu s-a schimbat nimic
    nu stiu cum sa mai procedez,nu mananc prajelidulciuri in exces,carne,branzeturi grase,etc,am greutatea de 58 kg la 1.70 inaltime si 36 ani
    nici HDL ; LDL nu sant in limite normale

     
    • crista
    • 26.08.2011

    si stresul poate cauza cresterea colesterolului...

     

Adauga comentariu